Hoe kan je jouw app laten uitlichten in de App Store

April 18th, 2022

Jouw app laten featuren of uitlichten in de App Store: makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk. De plaatsen in de App Store zijn fel begeerd en dat heeft zo zijn redenen. Wanneer je goed scoort in de App Store heb je een hogere kans op views, kliks en downloads van je doelgroep, en dat wil natuurlijk iedereen.

Al deze voordelen klinken als muziek in de oren en hoog scoren in de App Store wordt een streefdoel op zich. Dit alles vraagt wel wat inzet en vooral een doordachte aanpak. Geen paniek: we helpen je graag op weg aan de hand van onderstaande tips.

Gebruiksvriendelijkheid eerst

Een eerste belangrijk aandachtspunt is de User Interface (UI) en de User Experience (UX) van de app. Bij het ontwikkelen van de app is dit uiteraard heel belangrijk want je wil het de gebruiker zo makkelijk mogelijk maken. Hoe gebruiksvriendelijker de app, hoe groter de kans dat je doelpubliek hem ook effectief gaat gebruiken en waarschijnlijk ook voor een langere periode.

Niet alleen de gebruikers maar ook Apple vindt de UX/UI heel belangrijk. Naarmate de app gemakkelijker is in gebruik en er beter uitziet voor de gebruiker, stijgt de ‘score’ en de kans dat je gefeatured wordt in de App Store. Belangrijk hierbij is ook dat de applicatie voor iedereen toegankelijk is, rekening houdende met kleurgebruik, geluiden en het gebruiksgemak van de app.

Niet alleen de gebruikers maar ook Apple vindt de UX/UI heel belangrijk. Naarmate de app gemakkelijker is in gebruik en er beter uitziet voor de gebruiker, stijgt de ‘score’ en de kans dat je gefeatured wordt in de App Store.

Keywords in de app omschrijving

Net zoals het gebruik van relevante keywords een website hoger kan laten ranken in zoekmachines, kan je met een gelijkaardige aanpak de kans vergroten dat je app gefeatured wordt in de App Store.

Het principe is eigenlijk eenvoudig: gebruikers die op zoek zijn naar een bepaalde app geven een aantal woorden in in de zoekbalk om relevante resultaten te krijgen. Neem je diezelfde zoekwoorden op in de omschrijving van je app, dan acht Apple de kans groter dat jouw app de noden en zoekintenties van de gebruiker zal inlassen – waarom zou je ze anders in de omschrijving zetten?

Het is dus belangrijk om op voorhand goed na te denken wat de zoektermen van je doelpubliek zijn en voor welke termen je wilt gevonden worden. Implementeer ze nadien in de omschrijving op de product page van je app en de kans dat je gefeatured wordt zal aanzienlijk stijgen.

Ontwerp voor meerdere devices met Apple's eigen SDK's

Een derde belangrijke tip om even bij stil te staan, is de mogelijkheid om de app te gebruiken op meerdere Apple devices. Apple pompt als bedrijf aan de lopende band nieuwe producten en nieuwe versies van bestaande producten uit, waar jouw app bij voorkeur allemaal optimaal op functioneert – denk bijvoorbeeld aan Apple TV, de Apple Watch en een hele reeks smartphones die continu uitbreidt.

Dit is een belangrijke factor, want per device moet je rekening houden met uiteenlopende schermoppervlaktes, mannerismen / gebruikersgewoontes, technische parameters en ga zo maar door. Als Apple ziet dat je rekening houdt met haar verschillende mogelijkheden en toepassingen, dan zal het ook meer geneigd zijn jouw app uit te lichten in de App Store.

Tot slot is het hierbij aangewezen ook de specifieke Software Development Kits van Apple zelf te gebruiken bij het ontwikkelen van de app. Deze SDK’s zijn speciaal ontworpen voor iOS en worden daardoor opnieuw hoger gewaardeerd door Apple.

Native development is key

Exclusiviteit en optimalisatie per platform wordt bij Apple hoog in het vaandel gedragen en dat heeft ook een impact op jouw score. Dit sluit aan op onze eerste tip: ieder platform en toestel heeft zijn eigen ‘best approach’, net zoals gebruikers van een bepaald platform andere gebruikersgewoontes en mannerismen hebben. Je app hiernaar schikken (en dus per context optimaal ontwikkelen) heet ‘native development’ en wordt beloond met een hogere score en kans om gefeatured te worden in de App Store.

Deze tip is bij de launch van je app niet altijd even makkelijk toepasbaar, maar het kan een grote boost geven aan je aantal gebruikers én een invloed hebben op of je app al dan niet gefeatured wordt in de App Store. Je app toegankelijk maken voor een uitgebreider geografisch gebied is een serieuze sprong op business vlak maar kan zeker haar vruchten afwerpen.

Breid niet zomaar met de natte vinger je geografisch gebied uit maar doe dit met de nodige zorg. Er zijn wereldwijd veel verschillen in cultuur maar zeker ook in taal, daarom pas je best je volledige aanpak per regio en per land aan. Ga lokaal te werk en speel in op de wensen van de lokale doelgroep.

Bij de productpagina zijn er drie zaken die je best in het oog kan houden:

  • een goede naam en een aantrekkelijk logo

  • een duidelijke preview van de app (bij voorkeur een video preview)

  • het gebruik van doelgerichte keywords

Om de kans nog verder te vergroten dat je gefeatured wordt in de App Store neem je best ook een preview video op in je product page. Een video geeft de gebruiker namelijk een veel accurater beeld van hoe de app er uit zal zien, maar ook van het feitelijke gebruik – iets waar statische afbeeldingen helaas in sommige gevallen de gebruiker om de tuin mee kunnen leiden. Vandaar dat video Apple’s voorkeur geniet.

Kies voor een simpel maar mooi design

Apple zelf hanteert qua design ongetwijfeld het less-is-more principe en is misschien zelfs wel de koning van minimalistisch design. Ook de applicaties in de App Store worden sneller gefeatured wanneer ze qua design strak, eenvoudig en stijlvol ogen.

Enerzijds moet je ervoor zorgen dat je app uniek is – niet alleen op functioneel vlak maar ook qua visueel design. Je zou ten slotte niet graag hebben dat je app of design verward wordt met dat van een ander. Anderzijds moet je dat design doortrekken en stroomlijnen doorheen de volledige applicatie: zowel het logo als de fonts en bij uitbreiding de volledige huisstijl moet er aantrekkelijk uitzien.

Scoor je punten met je design bij de gebruiker en bij Apple, dan scoor je ook punten in de zoekresultaten van de App Store en verhoog je de kans dat je gefeatured wordt.

Apple pikt natuurlijk graag een graantje mee van jouw succes en daarom geven we je nog deze laatste tip mee: stel een duidelijk businessplan op waaruit blijkt wat het concreet voordeel voor Apple is om jouw app te featuren. What’s in it for Apple?

Het spreekt voor zich dat gefeatured worden in de App Store een enorme invloed heeft op het aantal kliks, downloads en installs van je app, en dus ook op het rendement ervan voor jouw bedrijf. Met bovenstaande tips vergroot je echter aanzienlijk de kans dat jouw app uitgelicht wordt in de App Store. Vragen of opmerkingen? Geef vrijblijvend een seintje om jouw project of wensen te bespreken.

Recente blogposts

September 15th, 2022

Apple-event september 2022: betere in-app experience en meer

June 20th, 2023

Confessions of a developer: hoe we jouw app tot leven brengen